Eén methode voor allemaal geschikt

Zijn er geen verschillende technieken voor verschillende mensen? Hoe kan ik uitmaken of deze actieve meditaties voor mij, voor mijn type, juist zijn?

...Je moet erachter komen tot wat voor type je behoort.
Erg moeilijk is het niet. Als je het drie weken achtereen op verschillende manieren bekijkt, kun je het wel aanvoelen.
Als je lichaams gericht bent, laat je daardoor niet ontmoedigen.
Er zijn manieren waarop je het goddelijke kunt bereiken door middel van het lichaam, omdat het lichaam ook tot het goddelijke behoort; via het lichaam is het te bereiken.
Als je het gevoel hebt dat je op het hart georiënteerd bent – dan gebed.
Als je het gevoel hebt dat je op het intellectuele georiënteerd bent – dan meditatie.
Maar mijn meditaties zijn in zekere zin anders.

Ik heb geprobeerd methodes uit te werken die door alle drie de types te gebruiken zijn.
Daarin wordt veel van het lichaam gebruikt, veel van het hart en veel intelligentie.
Alle drie zijn ze samengevoegd, en ze hebben op verschillende mensen een verschillende uitwerking.

Als iemand die lichaams gericht is naar me toekomt, vindt hij de methodes onmiddellijk heerlijk – maar hij is dol op de actieve gedeeltes en hij komt naar me toe om te zeggen: ‘Fantastisch!
De actieve gedeeltes zijn fantastisch, maar als ik zwijgend moet stilstaan – dan is er niets.’ Hij voelt zich er heel gezond door; hij voelt zich meer in het lichaam geworteld.

Als een op het hart georiënteerde naar me toekomt, dan wordt voor hem het cathartische (reinigende) deel belangrijker; het hart wordt vrijgemaakt, van lasten bevrijd, en het begint op een nieuwe manier te functioneren.
Komt er iemand van het derde type, het type dat onder intelligentie valt, is hij dol op de laatste gedeelten wanneer hij alleen maar stil zit of staat... als het meditatie wordt.

Lichaam, hart, mind: al mijn meditaties gaan op dezelfde manier.
Ze beginnen met het lichaam, gaan door het hart, bereiken de mind en gaan dan daaraan voorbij.

Geliefde Meester van ons,
Welke plaats heeft een gestructureerde meditatietechniek in het leven van uw sannyasins, zowel wanneer we in uw nabijheid leven als wanneer we weg zijn? Is het voldoende in uw aanwezigheid in meditatie te zitten of naar een video te luisteren, en dan dat meditatieve de rest van de dag mee te dragen, of zouden we verder nog wat tijd opzij moeten zetten om zazen of vipassana te doen?

Maneesha, dat moet iedereen naar eigen goeddunken doen.

Heb je het gevoel dat het niet genoeg is om bij al je bezigheden meditatief te zijn, dan is het perfect om nog wat tijd enkel voor meditatie uit te trekken.
Maar heb je het gevoel dat je dezelfde vreugde, dezelfde stilte ondervindt wanneer je je werk op meditatieve manier verricht als wanneer je speciaal voor meditatie gaat zitten, dan is het niet nodig.
Uiteindelijk moet er geen behoefte meer aan zijn.

Voor de beginners zeg ik, al naar je goeddunken.
Maar tenslotte moet heel je leven niets anders dan meditatie zijn.
Wat je ook doet, dat moet meditatie zijn.
En dan hoeft er geen aparte, bijzonder gestructureerde tijdsindeling te zijn.
Dat is voor de beginnelingen.
En ik geloof niet dat jullie beginnelingen zijn.

 

Het kleine abc van meditatie

OSHO PUBLIKATIES
Churchillstraat 11, 7091 XL Dinxperlo
tel. +31-(0)315 – 654 737
e-mail: info@osho.nl

© Copyright teksten, foto’s en illustraties van Osho: Osho International Foundation
© Copyright Nederlandse teksten van Osho: Osho Publikaties
Voor informatie over kopiëren/publiceren van teksten van Osho, zie: 
www.osho.com/copyrights