Let op je hara

De hara is het centrum van waaruit het leven het lichaam verlaat. Het is het centrum van de dood. ‘Hara’ is een Japans woord, vandaar dat in Japan zelfmoord harakiri heet. Het centrum bevindt zich precies vijf centimeter beneden de navel. Het is een heel belangrijke plek en vrijwel iedereen heeft hem wel eens opgemerkt. Maar alleen in Japan is men er dieper op ingegaan.


Zelfs de mensen in India, die toch geweldig hard aan de centra hebben gewerkt, hadden aan de hara geen aandacht besteed. Ze hebben hem niet opgemerkt doordat ze nooit enig belang aan de dood hadden gehecht. Je ziel is onsterfelijk, dus waarom zou je je druk maken om een centrum dat enkel dient als deur waardoor energieën naar buiten gaan, en om in een ander lichaam over te gaan? Zij werkten met het sekscentrum dat het levenscentrum is. Ze hebben aan zeven centra gewerkt maar de hara wordt in de Indiase geschriften zelfs niet genoemd.

 

Dat de mensen die duizenden jaren lang harder dan wie ook aan centra gewerkt hebben, de hara zelfs niet genoemd hebben, is niet zomaar toevallig. De verklaring is dat ze de dood nooit serieus genomen hebben. De zeven centra zijn levenscentra en elk volgend centrum is een hogere trap van leven. Het zevende centrum is het hoogste levenscentrum: je bent dan bijna een god.
De hara ligt heel dicht bij het sekscentrum. Als je niet naar hogere centra stijgt, naar het zevende centrum dat zich in je hoofd bevindt, als je dus je hele leven in je sekscentrum blijft zitten - en de hara ligt daar vlak naast - zal wanneer het leven ten einde loopt de hara het centrum zijn waarlangs het leven het lichaam verlaat.
 

India heeft zich nooit om de hara bekommerd. De hara ligt niet op haar weg, dat punt ligt opzij van het sekscentrum. Het sekscentrum is het levenscentrum en de hara is het doodscentrum. Te veel opwinding, te veel uit je centrum raken, te veel je krachten verspillen is gevaarlijk omdat daardoor je energie naar de hara toe gaat. En als die weg eenmaal is gebaand, wordt het moeilijker je energie nog naar boven te brengen. De hara ligt op gelijke hoogte met het sekscentrum, zodat de energie zich daar gemakkelijk naartoe beweegt.
 

Het was een grote ontdekking die de Japanners gedaan hebben. Ze ontdekten dat je om te doden niet noodzakelijk je hoofd hoeft af te hakken of je voor de kop te schieten - dat is allemaal onnodig pijnlijk. Maar een klein mesje precies in het haracentrum en zonder enige pijn vloeit het leven weg. Open gewoon het centrum en het leven vloeit weg, zoals een bloem haar geur prijsgeeft wanneer ze zich opent. De hara moet gesloten blijven. Daarom heb ik je erop gewezen dat je wat meer gecentreerd moet zijn, dat je je gevoelens binnen moet houden en naar je hara brengen. ‘Sedertdien volg ik deze raad op en is mijn buik mijn beste vriend geworden en de plaats beneden mijn navel een spiegel van wat ik voel’, zeg je.
 

Als je hara het bewuste toezicht op je energieën krijgt, zal hij niet toestaan dat de energieën wegvloeien. Je zult een enorme zwaarte gaan voelen, een evenwichtigheid, een gecentreerd-zijn - een basisvoorwaarde voor de energie om naar boven te kunnen gaan.
 

Je zegt: ‘Ik voel dat er achter deze eenvoudige suggestie van u meer schuilgaat dan ik me kan voorstellen.’ Er is zeker meer...
 


Een Pool komt langs een ijzerwarenwinkel die reclame maakt voor een kettingzaag waarmee je in zeven uur tijd zevenhonderd bomen kunt omzagen. De Pool ziet dit als een buitenkansje en besluit er een te kopen.
De dag daarna komt hij met de zaag terug en doet zijn beklag bij de verkoper. ‘Dit ding haalt in de verste verte niet de zevenhonderd bomen die het volgens de reclame zou kunnen omzagen.’
‘Wel,’ zegt de verkoper, ‘laten we buiten eens zien wat hij doet.’ Hij loopt naar een houtblok, trekt aan het startkoord van de zaag, waarop die een enorm ronkend geluid maakt.
‘Wat is dat voor geluid?’ vraagt de Pool. Hij heeft kennelijk de zaag met de hand gebruikt, en dat met een kettingzaag!

 

In je haracentrum ligt zoveel energie besloten dat als daar goed mee wordt omgesprongen, verlichting onder handbereik ligt.
Dit zijn dus mijn twee suggesties: blijf zoveel mogelijk gecentreerd. Laat je niet door kleinigheden van streek brengen - iemand is kwaad, iemand beledigt je en jij bent daar urenlang mee bezig. Je hele nachtrust is bedorven doordat iemand iets tegen je gezegd heeft... Als de hara meer energie kan bevatten, gaat het surplus aan energie van nature in opwaartse richting stromen. De hara heeft een beperkte capaciteit en alle energie die naar boven gaat moet door de hara stromen; maar de hara behoort gesloten te zijn.
 

De ene suggestie is dus dat de hara gesloten dient te blijven. De tweede is dat je altijd naar hogere centra toe moet werken. Als je je bijvoorbeeld te vaak boos maakt, moet je meer op kwaadheid mediteren om de kwaadheid te laten verdwijnen en haar energie te doen veranderen in mededogen. Als je iemand bent die een hekel heeft aan alles, moet je mediteren op haat; mediteer op haat en de energie van haat zal in liefde overgaan. Blijf zo naar boven werken, klim steeds hogerop zodat je de hoogste piek van je wezen bereikt. En zie erop toe dat uit je hara geen energie weglekt.
 

India is om dezelfde reden te zeer op seks gefixeerd geweest. Ook door seks kun je veel energie kwijtraken. Dat is zo... maar van seks kun je tenminste nog zeggen dat die het levenscentrum is. Ook door seks raak je energie kwijt, maar seks brengt de energie naar een andere plaats, het leven stroomt verder. Maar hara is het doodscentrum. De energie mag niet door de hara verdwijnen. Iemand die zijn energie uit de hara put, kun je gemakkelijk aanwijzen. Je hebt bijvoorbeeld mensen die een verstikkende uitwerking op je hebben, in wier gezelschap je het gevoel hebt dat je energie wordt weggezogen. Je voelt je pas weer lekker wanneer ze zijn opgestapt, al kun je niet zeggen dat ze je iets hebben aangedaan. Het tegenovergestelde kan ook het geval zijn, mensen die je een blij en fijn gevoel geven als je ze tegenkomt. Als je verdrietig bent, verdwijnt je verdriet; als je kwaad bent, verdwijnt je kwaadheid. Dit zijn mensen bij wie de energie zich naar hogere centra beweegt. Hun energie beďnvloedt jouw energie. Wij beďnvloeden elkaar voortdurend. En iemand die zich daarvan bewust is, zoekt vrienden en gezelschap die zijn energie hogerop voeren. Eén ding staat vast: je hebt mensen die zuigend op je werken; ga die uit de weg! Je kunt daar beter duidelijk in zijn, neem afscheid van ze. Het heeft geen zin om onder ze te lijden want ze zijn gevaarlijk, ze kunnen ook jouw hara openen. Hun hara staat open en daardoor oefenen ze zo’n zuigende werking op je uit.
De psychologie heeft daar nog geen acht op geslagen maar het is van het allergrootste belang dat mensen die geestelijk ziek zijn niet bijeen worden gebracht. En toch zie je dat over de hele wereld gebeuren. Men brengt geesteszieke mensen samen in psychiatrische inrichtingen. Ze zijn al geestesziek en je brengt ze dan nog eens samen met mensen die hun energie alleen maar nog verder omlaag halen. Zelfs aan de artsen die met geesteszieke mensen werken kun je dit zien. Er plegen meer psychoanalytici zelfmoord dan in enige andere beroepsgroep het geval is, er worden meer psychoanalytici gek dan beoefenaars van enig ander beroep. En elke psychoanalyticus moet zo nu en dan in behandeling bij een andere psychoanalyticus. Wat is er toch met die arme kerels het geval? Omgeven door geesteszieke mensen worden ze constant leeggezogen en ze hebben geen idee hoe ze hun hara moeten sluiten.
 

Er bestaan methodes, technieken om de hara te sluiten, zoals er ook meditatietechnieken bestaan waarmee de energie naar boven kan worden gebracht. De eenvoudigste en beste methode is: blijf in je leven zoveel mogelijk gecentreerd. Mensen kunnen zelfs niet stilzitten zonder voortdurend te gaan verzitten. Ze kunnen zelfs niet stil blijven liggen maar draaien zich de hele nacht van de ene op de andere zij. Dit is niets anders dan onrust, een diepe innerlijke rusteloosheid.
 

Je zou moeten leren kalm te zijn. En ondertussen dient de hara gesloten te blijven. Speciaal psychologen zouden daarin getraind moeten worden. Ook moeten geesteszieke mensen niet bijeengebracht worden. In het Oosten, in het bijzonder in zenkloosters in Japan, waar men zich bewust is geworden van het haracentrum, tref je dan ook geen psychologen aan. In zenkloosters kent men kleine huisjes die een heel eind verwijderd zijn van het centrale terrein waar de zenmonniken wonen, maar wel nog in hetzelfde bos of in hetzelfde bergachtige gebied. En wanneer iemand die geestesziek is wordt gebracht, wijst men hem daar een hut toe en vertelt men hem dat hij zich moet ontspannen, uitrusten, genieten, wandelen door het bos - maar zonder te praten. Er is trouwens ook niemand om mee te praten! Eén keer per dag komt iemand hun eten brengen; het is niet toegestaan om tegen die man te praten en zelfs als men dat zou doen, geeft die man toch geen antwoord. De geesteszieke kan nu volledig zijn energie bij elkaar houden. Hij kan zelfs niet praten, hij kan niemand ontmoeten. Je kunt het geloven of niet maar wat psychoanalytici in jaren niet lukt, gebeurt hier in drie weken. In drie weken is die persoon weer net zo gezond als een normaal iemand. En dat is vanzelf gegaan, zonder dat er een techniek of wat dan ook aan te pas is gekomen. Hij is enkel maar alleen gelaten zodat hij niet kan praten. Hij is alleen gelaten om te kunnen rusten en zichzelf te zijn. Hij heeft niet aan de verwachtingen van anderen hoeven te voldoen.
 

Je hebt het goed gedaan. Ga gewoon door met wat je doet en laat de energie in jezelf toenemen. Energie die aangroeit gaat automatisch naar boven. En naarmate de energie grotere hoogte bereikt, zul je je ook vrediger, liefdevoller, blijer, hartelijker, meedogender, creatiever gaan voelen.
De dag is niet veraf dat je je helemaal van licht vervuld zult voelen en het gevoel zult hebben dat je weer thuis bent gekomen.

en nog een Hara meditatie

Pareltjes / Notities OSHO meditatie OSHO boeken Home

OSHO PUBLIKATIES
Churchillstraat 11, 7091 XL Dinxperlo
tel. +31-(0)315 – 654 737
e-mail: info@osho.nl

© Copyright teksten, foto’s en illustraties van Osho: Osho International Foundation
© Copyright Nederlandse teksten van Osho: Osho Publikaties
Voor informatie over kopiëren/publiceren van teksten van Osho, zie: 
www.osho.com/copyrights