Je pantser loslaten
“Het is maar een pantser, het zit niet vast aan je lichaam. Jij houdt je er aan vast, dus als je je daarvan bewust wordt, kun je het gewoon loslaten. Het pantser is dood. Als jij het niet bij je houdt, zal het verdwijnen. Je draagt het niet alleen, maar je geeft het voortdurend zorg en voedsel.

Maar zo zit de maatschappij in elkaar – heel neurotisch. Elk kind is vloeibaar, hij heeft geen bevroren delen in zich; het hele lichaam is een organisch geheel. Het is niet zo dat het hoofd belangrijk is en de voeten onbelangrijk. Er is in feite geen verdeling, er zijn geen grenzen. Maar langzaam maar zeker begint de afgrenzing te ontstaan. Dan wordt het hoofd de meester, de baas, en het hele lichaam is verdeeld in onderdelen. Een aantal delen worden geaksepteerd door de maatschappij, en een paar delen niet. Een paar delen zijn gevaarlijk voor de maatschappij en moeten bijna vernietigd worden. Dat veroorzaakt het hele probleem.

Je moet dus kijken waar je beperkingen in het lichaam voelt. [De vraagsteller antwoordt: “in de benen, nek, borst en keel.”] “Doe de volgende drie dingen…”

Stap 1: Adem diep uit
Eén: als je loopt of zit, of wanneer je niets te doen hebt, adem diep uit. De nadruk moet zijn op de uitademing, niet op de inademing. Adem dus diep uit – zoveel als je er uit kunt gooien, gooi het eruit en adem uit via de mond. Maar doe het langzaam zodat het tijd kost, hoe langer het duurt hoe beter, want dan gaat het dieper. Wanneer alle lucht in het lichaam naar buiten is gegooid, dan ademt het lichaam weer in. Adem niet zelf in. De uitademing moet langzaam en diep zijn, de inademing snel. Dit zal het pantser om de borst veranderen, en ook de keel verandert.

Stap 2: Ren Voor Je Leven!
Het tweede: het zal helpen als je een beetje begint te rennen. Geen grote afstanden, één mijl is genoeg. Visualiseer dat er een last van de benen verdwijnt, van ze afvalt. De benen dragen het pantser als je vrijheid te veel beperkt is geweest; als er tegen je gezegd is dit wel te doen en dat niet, zo te zijn en niet zus, hierheen te gaan en niet daarheen. Begin dus te rennen, en richt je aandacht meer naar de ademhaling, terwijl je rent. Als je eenmaal je benen en hun vloeibaarheid terugkrijgt, zal er een enorme stroom van energie ontstaan.

Stap 3: Ontwapenen
Het derde: als je ‘s nachts gaat slapen, doe dan je kleren uit, en terwijl je ze uitdoet, stel je voor dat je niet alleen je kleren uitdoet, maar je legt ook het pantser af. Doe het af en adem diep in – en ga dan slapen alsof je ongewapend bent, met niets dan het lichaam en geen beperking.”

Osho: Gedeelten uit Hammer on the Rock

Hier vindt u nog meer "Hier-en-Nu" meditaties
Het kleine ABC van meditatie

Home OSHO boeken-Lijst

 OSHO PUBLIKATIES
 
Churchillstraat 11, 7091 XL Dinxperlo
 tel. +31-(0)315 – 654 737
 e-mail:info@osho.nl

© Copyright teksten, foto’s en illustraties van Osho: Osho International Foundation
 © Copyright Nederlandse teksten van Osho: Osho Publikaties
 Voor informatie over kopiëren/publiceren van teksten van Osho, zie:  www.osho.com/copyrights