De ademhaling ontspannen

Heb je even de tijd, ontspan dan een paar minuten je ademhaling, meer niet – je hoeft niet je hele lichaam te ontspannen. Als je in een trein, in een vliegtuig of in een auto zit, hoeft niemand te merken dat je iets doet. Ontspan alleen maar de ademhaling. Laat die gaan zoals ze op z’n natuurlijkst gaat. Doe je ogen dicht en volg aandachtig de lucht die je inademt en de lucht die je uitademt.

Concentreer je er niet op. Als je je concentreert zorg je voor moeilijkheden, want dan haalt alles je uit je concentratie. Als je je in een auto probeert te concentreren, word je gestoord door het lawaai dat de auto maakt, word je gestoord door degene die naast je zit.

Meditatie is geen concentratie. Meditatie is niets anders dan oplettend zijn. Je ontspant je en je volgt je ademhaling. Daarbij sluit je je voor niets af. De auto zoemt – prima, dat mag ie van jou. Het verkeer raast voorbij – dat is prima, dat geraas hoort bij het leven. De passagier naast je is aan het snurken. Alles wordt geaccepteerd.

De buik ontspannen
Wanneer je ’s morgens stoelgang hebt gehad, neem dan daarna een droge ruwe handdoek en wrijf daarmee over je buik. Trek de buik in en wrijf stevig. Begin in de rechter hoek en maak een ronddraaiende beweging – ga precies om de navel heen, maar raak de navel niet aan – flink wrijven zodat het je een goede massage geeft. Trek de buik in zodat alle darmen gemasseerd worden. Doe het steeds wanneer je stoelgang hebt – tot twee of drie keer per dag.

Ten tweede: overdag tussen zonsopgang en zonsondergang – nooit des nachts – haal je zo diep adem als je maar kunt, zo vaak als mogelijk is. Hoe vaker je ademhaalt hoe beter, en hoe dieper je ademhaalt hoe beter. Knoop een ding goed in je oren: het moet buikademhaling zijn en geen borstademhaling, zodat bij het inademen de buik omhoog gaat – niet de borst. Als je inademt zet de buik uit, en als je uitademt trekt de buik in. Laat de borst erbuiten alsof hij er niets mee te maken heeft. Haal alleen maar adem vanuit de buik, zodat dat de hele dag een subtiele massage is.

Kijk hoe een klein kind ademt… dat is de juiste en natuurlijke manier van ademen. De buik gaat op en neer en de borst blijft volkomen onaangedaan door de luchtcirculatie. Zijn hele energie is geconcentreerd in de buurt van zijn navel.
Langzaam maar zeker verliezen wij het contact met de navel. We raken steeds meer vast in het hoofd en de ademhaling wordt oppervlakkig. Dus steeds wanneer je er overdag aan denkt, adem dan zo diep als mogelijk is in – maar maak gebruik van je buik.
Iedereen haalt tijdens de slaap op de juiste manier adem, omdat dan de mind die altijd tussenbeide komt er niet is. De buik gaat op en neer en de ademhaling wordt automatisch diep; je hoeft hem niet te dwingen om diep te gaan. Blijf gewoon natuurlijk en de ademhaling wordt diep. De diepte is het gevolg van het feit dat hij natuurlijk is.

Uit Osho:
Pharmacy for the Soul

Hier vindt u nog meer "Hier-en-Nu" meditaties
Het kleine ABC van meditatie

Pareltjes Home OSHO boeken OSHO meditatie

 OSHO PUBLIKATIES
 
Churchillstraat 11, 7091 XL Dinxperlo
 tel. +31-(0)315 – 654 737
 e-mail:info@osho.nl

© Copyright teksten, foto’s en illustraties van Osho: Osho International Foundation
 © Copyright Nederlandse teksten van Osho: Osho Publikaties
 Voor informatie over kopiëren/publiceren van teksten van Osho, zie:  www.osho.com/copyrights