gedachte & stilte
´
Door aan het denken te slaan sluit de mind zich af. Door niet aan het denken te slaan blijft je mind open.
Als je niet denkt blijf je open, als je denkt trek je een muur op.

Elke gedachte is een baksteen en het hele proces van denken wordt een muur.
Jij verstopt je wenend achter die muur en klaagt waarom er geen straaltje zonlicht op je valt. Het is niet de zon die zich verschuilt, jij bent het die muren om je heen optrekt.

Wees meditatiever.

Laat zodra je een kans schoon ziet, zodra je er tijd en ruimte voor hebt, de dingen gewoon om je heen gebeuren.

Kijk met diepe aandacht maar doe niets want doen veronderstelt denken.
Als je rustig blijft zitten en het leven laat gebeuren, word je stil.
Dan kom je erachter, dat stilte geen eigenschap van de mind is.

Je kunt de mind niet stil maken.

Stilte is een eigenschap van je innerlijke kern, van je ziel.
Ze is er altijd, maar door het gebabbel, door het oeverloze gebabbel van de mind, kun je ze niet horen.

Als je passief wordt, niet-denkend, word je je van die stilte bewust. Dan ben je niet bezig, niet in beslag genomen.

Op dat moment, dat je niet met iets bezig bent, ben je in meditatie.
´
Uit Osho: My Way, the way of the White Clouds

kijk alleen maar.
Wat zie je als je kijkt?
Doe je ogen dicht en kijk naar je gedachten.
Wat gebeurt er? Je gedachten zitten van binnen maar jij niet.
De kijker staat er altijd buiten.
De toeschouwer staat steeds op een heuvel.

Alles beweegt, alles blijft maar doorgaan, maar de toeschouwer staat erbuiten.
De kijker kan nooit iets van binnen zijn, kan nooit een insider zijn; hij staat er altijd buiten.
Kijken betekent erbuiten zijn.
Je mag het getuige noemen, bewustzijn, opmerkzaamheid of wat je maar wilt maar het geheim is: kijken.

Wanneer je hoofd je te veel is, ga dan onder een boom zitten, zie toe en probeer niet eruit te komen.
Wie zou eruit moeten komen?

Er heeft niemand in gezeten.
Al die moeite is vergeefs want als je er nooit in geweest bent, hoe wil je er dan uit komen?
Je kunt het telkens opnieuw proberen en er bezeten van raken. Je kunt kwaad worden maar eruit kom je nooit.

Zodra je merkt dat je in een moment van waakzaamheid erbovenuit komt, erbovenuit stijgt, ben je buiten.
Uit Osho: My Way, the way of the White Clouds

gedachteloos maar alert
´Gedachten verdelen want ze zijn altijd tegenovergesteld:
liefde draagt haat in zich,
vriendschap draagt vijandschap in zich,
voorkeur draagt afkeuring in zich.

Sosan heeft gelijk wanneer hij zegt: ‘Een klein onderscheid tussen voorkeur en afkeuring, een lichte beweging in je wezen van voorkeur en afkeuring, en hemel en aarde zijn gescheiden.’
Geen onderscheid en je bent er, want zonder onderscheid ben je één.

Het eerste wat je dus moet onthouden is hoe je gedachten op te geven en gedachteloos te worden.
Gedachteloos maar alert, want in een diepe slaap word je ook gedachteloos, maar dat helpt niet. Het is goed voor het lichaam, daarom voelt je lichaam zich verjongd na een diepe slaap.
Maar de mind blijft vermoeid, zelfs ‘s morgens, want de mind blijft actief.

Het lichaam ontspant, hoewel het door de mind ook niet volkomen kan ontspannen; maar toch ontspant het.

Dus in de ochtend is het lichaam in orde, tenminste om mee te werken, maar de mind voelt zich moe, zelfs ‘s morgens.

Je gaat moe naar bed, ‘s morgens sta je vermoeider op omdat de mind voortdurend aan het werk was, droomde, nadacht, plannen maakte, verlangens koesterde; de mind was voortdurend aan het werk.

Wanneer je in diepe slaap gedurende enkele momenten volkomen onbewust bent, word je één.
Diezelfde eenheid is nodig met een bewuste en alerte mind.

Als je diep in slaap bent, zonder gedachte, zonder onderscheid tussen goed en kwaad, hemel en hel, het goddelijke en het duivelse, zonder welk onderscheid dan ook, bén je eenvoudigweg, maar onbewust – dat zou je moeten bereiken terwijl je alert en bewust bent. Samadhi, het allerlaatste, het uiteindelijke, de absolute meditatie, is niets anders dan slapen in vol bewustzijn.

Je raakt wel in diepe slaap, dus het enige wat je moet bereiken is steeds meer bewustzijn.´
uit Osho: Zoeken naar jezelf

totaal gewaarzijn
Wanneer de mind verdwijnt, verdwijnen de gedachten.
Het is niet zo dat je dom wordt; integendeel, je wordt opmerkzaam.
Boeddha gebruikte dit woord ‘juiste opmerkzaamheid’ duizenden keren.

Wanneer de mind verdwijnt en gedachten verdwijnen, word je opmerkzaam.
Je doet dingen, je verplaatst je, je werkt, je eet, je slaapt, maar je bent altijd opmerkzaam.
De mind is er niet, maar de opmerkzaamheid is er wel.
Wat is opmerkzaamheid?
Het is gewaarzijn.
Het is totaal gewaarzijn.
Uit Osho: Zoeken naar jezelf

gedachten smelten
Bewustzijn kan gereduceerd worden tot gedachten; gedachten kunnen weer smelten tot bewustzijn.
Denk maar eens aan een rivier in een koude winter.

Als zich ijsschotsen gaan vormen bevriest een bepaald gedeelte van het water.
Dan wordt het nog kouder, de temperatuur daalt flink onder nul en de hele rivier raakt bevroren.
Nu is er geen beweging meer, geen stroming.

Bewustzijn is een rivier, een stroom – als er meer gedachten komen bevriest de rivier.
Als er heel veel gedachten zijn, heel veel ‘gedachteobstakels’, dan is elke mogelijkheid om te stromen verdwenen.

Dan is de rivier volledig bevroren. Dan ben je al dood.
Maar als de rivier volledig stroomt, als je de ijsmassa’s laat smelten, als je alles laat smelten wat bevroren is, al die gedachten…

Daar gaat het om bij meditatie: het is een poging alle gedachten te ontdooien.
Ze kunnen weer worden omgezet in bewustzijn. Dan stroomt de rivier, dan is de rivier weer een stromend geheel en stroomt ze levendig, fonkelend, dansend, naar zee.
Als het denken bang is wordt het een cycloon van gedachten.

Als je teveel in je hoofd zit, onafgebroken denkt, van ‘s ochtends tot ‘s avonds, van ‘s avonds tot ’s ochtends – overdag gedachten en gedachten en nog eens gedachten, ’s nachts dromen en dromen en nog eens dromen – dan is je rivier bevroren.

Dat is ook een deel van de angst: je rivier is zo bevroren dat je niet meer kunt bewegen, dus de oceaan blijft ver weg. Als je blijft bewegen zul je in de oceaan uitkomen.

Meditatie is een poging je te ontdooien. Gedachten smelten langzaam maar zeker als sneeuw in de zon, worden weer vloeiend, en de mind stroomt weer. Nu staat niets meer in de weg; je stroomt ongehinderd naar zee.
Uit Osho: Leven en sterven - op een onbekende reis

sla je gedachten gade
Sla je gedachten gade, sla je gevoelens gade,
en door ze gewoon gade te slaan zul je een nieuwe factor gaan ontdekken: de toeschouwer.
Die ontdekking is het begin van een innerlijke revolutie: jij bent de toeschouwer, niet datgene wat bekeken wordt.

Je bent niet de denker, de mind, niet het lichaam, maar iets wat diep in je verborgen is: de toeschouwer.

De toeschouwer blijft alle ups en downs in het leven gadeslaan.
Dan hoef je niet meer geïdentificeerd te raken.

Als je down bent hoef je niet verdrietig te zijn, want de toeschouwer is alleen maar toeschouwer.
Als je up bent hoef je niet egoïstisch te worden; je bent alleen maar de toeschouwer.
Langzaam maar zeker zal alle verwarring rondom je tot rust komen.
Je identificatie met dat wat je niet bent, dat is het probleem.
Je losmaken van deze identificatie is meditatie.
Maak je los van elke identificatie, tot alleen nog maar puur de toeschouwer overblijft.
Blijf aanwezig als de toeschouwer, wat je ook doet, waarheen je ook gaat.

Je zult een nieuw mens zijn, fris, met een leven dat je niet eerder gekend hebt,
met iets van de eeuwigheid in je blik, met iets van het onsterfelijke bestaan in al je gebaren.
Uit Osho: Leven en sterven - op een onbekende reis

Het kleine abc van meditatie

 OSHO PUBLIKATIES
 
Churchillstraat 11, 7091 XL Dinxperlo
  tel. +31-(0)315 – 654 737
e-mail: info@osho.nl

 © Copyright teksten, foto’s en illustraties van Osho: Osho International Foundation
  © Copyright Nederlandse teksten van Osho: Osho Publikaties
 Voor informatie over kopiëren/publiceren van teksten van Osho, zie: 
www.osho.com/copyrights