uit hoofdstuk 1 van Het Boek der geheimen:

Tantra houdt zich niet bezig met wat we moraal noemen, met sociale formaliteiten en dergelijke. Dat betekent niet dat je volgens tantra immoreel moet zijn – nee! Tantra houdt zich totaal niet bezig met moraliteit en dus ook niet met immoraliteit. Tantra geeft je wetenschappelijke technieken om daarmee de mind te veranderen en zodra de mind veranderd is, is ook je karakter veranderd. Zodra het fundament van het bouwwerk verandert, verandert ook het hele gebouw. Om zijn amorele houding kon tantra geen genade vinden in de ogen van jullie zogenaamde heilige mannen. Die hebben er zich allemaal tegen gekeerd want als tantra in zijn opzet slaagt, komt er een einde aan die onzin die in naam van de religie wordt verspreid.

Het christendom heeft zich fel verzet tegen wetenschappelijke vooruitgang. Waarom, denk je? Omdat als in de materiële wereld wetenschappelijke vooruitgang wordt bereikt, het moment niet meer ver weg is dat de wetenschap ook doordringt tot de psychologische en spirituele wereld. Het christendom heeft zich dus tegen de vooruitgang van de wetenschap verzet, omdat je op je vingers kunt aftellen dat als de techniek de materie kan veranderen, het niet meer lang duurt of de techniek verandert ook de geest – want geest is niets anders dan fijnstoffelijke materie.

Dat is waar tantra van uitgaat, dat de mind niets anders is dan fijnstoffelijke materie. Daarin kunnen veranderingen worden aangebracht. En zodra je een andere mind hebt, heb je ook een andere wereld omdat je alles ziet door de mind. De wereld die je ziet, ziet er zo uit doordat je met een bepaalde instelling kijkt. Verander je instelling en je ziet een andere wereld. En als er geen mind is… dat is het resultaat dat tantra hoopt te bereiken – je in een staat te brengen die helemaal geen mind meer kent. Zie de wereld dan zonder dat er iets tussen jou en de wereld in staat. Als er zich niets meer tussen bevindt, sta je oog in oog met de werkelijkheid. Dan kan er van vertekening geen sprake meer zijn.

Tantra zegt daarom dat als er geen mind meer is, je in de staat van bhairava bent – de staat van no-mind. Dan zie je voor het eerst de wereld zoals ze is. Zolang je een mind hebt, maak je je eigen wereld. Je projecteert van alles op die wereld, je legt er van alles in. Verander dus eerst de mind; verander dan de mind in een no-mind. En deze honderd twaalf methoden kunnen iedereen daarbij helpen. Misschien kun je met een bepaalde methode niet werken. Daarom brengt Shiva er zoveel. Kies de techniek die bij je past. Het is niet moeilijk om te weten wat bij je past.

We zullen proberen elke methode te begrijpen en nagaan hoe je er een kunt kiezen die jou en je mind kan veranderen. We moeten elke methode eerst verstandelijk begrijpen, al is verstandelijk inzicht niet ons einddoel. Oefen eens met elke techniek die ik bespreek.

Als het de juiste methode voor je is, merk je dat onmiddellijk – het klikt meteen. Ik zal voortaan elke dag een techniek behandelen. Probeer die eens uit. Speel ermee, ga ze thuis toepassen. Als je met de juiste methode aan de slag gaat, voel je dat onmiddellijk. Het is alsof je een schokje voelt en weet: ‘Dit is de juiste methode voor mij.’ Maar je moet er wel meestal moeite voor doen. Op een dag word je plotseling gegrepen door een methode.

Ik bespreek de methoden en jullie gaan er dan op jullie beurt mee spelen. Ik zeg ‘spelen’ omdat je ze niet te serieus moet nemen. Speel! Misschien is er iets bij dat bij je past. En als het past, maak er dan ernst mee en ga er diep op in – intens, eerlijk, met al je energie, met al je vermogens. Maar speel eerst.

Ik heb gemerkt dat in een spel je geest meer openstaat. Als je serieus bent, zit je op slot. Wees dus niet zo ernstig. Speel. En deze methoden zijn zo eenvoudig dat je ermee kunt spelen.

Kies een methode en speel er tenminste drie dagen mee. Als je je ertoe aangetrokken voelt, als ze je een prettig gevoel geeft, een gevoel van ‘dit is iets voor mij’, maak er dan ernst mee. Zet alle andere technieken dan uit je hoofd, speel niet meer met die andere. Blijf bij die ene techniek, op z’n minst voor drie maanden. Dan kunnen er wonderen gebeuren. Maar je moet wel het gevoel hebben dat dit helemaal de techniek voor jou is. Als dat niet zo is, gebeurt er niets. Dan kun je er levens mee bezig zijn zonder dat er iets gebeurt. Als de methode geknipt is voor jou, dan weet je dat al binnen drie minuten.

Die honderd twaalf methoden kunnen dus een wonderbaarlijke ervaring voor je worden of alleen maar iets waar je mij over hoort vertellen. Dat hangt van jou af. Ik zal elke methode van zoveel mogelijk kanten benaderen. Mocht je enige verwantschap voelen, speel er dan een dag of drie mee en vergeet ze dan. Als er iets klikt, ga er dan drie maanden mee door.

Het leven is een wonder. Als je het geheim daarvan nog niet kent, zegt dat alleen maar dat je nog geen techniek kent om het te benaderen.

Shiva biedt honderd twaalf methoden aan. Meer methoden bestaan er niet. Als er niets is dat aanslaat, als geen enkele techniek je het gevoel geeft dat ze iets voor je is, dan bestaat er geen methode voor jou. Onthoud dat. Vergeet dan alle spiritualiteit en wees gelukkig. Dan is het niets voor jou.

Maar deze honderd twaalf methoden zijn er voor de hele mensheid, voor alle voorbije eeuwen en voor alle nog komende eeuwen. Er is nog nooit iemand geweest en er zal ook nooit iemand komen die kan zeggen: ‘Met geen van die honderd twaalf methoden kan ik iets doen.’ Uitgesloten! Onmogelijk!

Er is rekening gehouden met elke manier van denken. Voor elk type mind heeft tantra wel een techniek. Er zijn veel technieken bij waar nog geen mensen voor bestaan: die zijn er voor de toekomst. Er zijn veel technieken waar nu geen mensen meer voor zijn; zij horen bij het verleden. Maar wees niet bang. Er blijven er genoeg over die er voor jou zijn.

We beginnen morgen met onze reis.

soetra 16: Leven vanuit je hart
soetra 17: Kies niet, blijf in het midden
soetra 58: Zie de wereld als een drama
soetra 63:
Wanneer je helder bewust bent door een bepaald zintuig, blijf bij die bewustwording
soetra 64: Wees ononderbroken bewust
Soetra 107: Dit bewustzijn bestaat als ieder wezen, en niets anders bestaat.,

 

OSHO PUBLIKATIES
Churchillstraat 11, 7091 XL Dinxperlo
tel. +31-(0)315 – 654 737
e-mail: info@osho.nl

© Copyright teksten, foto’s en illustraties van Osho: Osho International Foundation
© Copyright Nederlandse teksten van Osho: Osho Publikaties
Voor informatie over kopiëren/publiceren van teksten van Osho, zie: 
www.osho.com/copyrights