OSHO MEDITATIE
de eerste en laatste vrijheid
 

compleet herziene en uitgebreide uitgave van het bekende
OSHO MEDITATIE HANDBOEK – de praktische gids op weg
 

ISBN: 978-90-5980-130-1 / pb. formaat 220 x 160 mm, 192 paginas / 15.00 - bestel hier voeg toe aan winkelmandje  
NB! Helaas  kunnen wij voor uw betaling geen incassomachtigingen meer verwerken.


Waarom mediteren? Omdat het werkt!
En waarom heet meditatie hier: eerste en laatste vrijheid?
Omdat vrij te zijn van de mind de enige en ultieme vrijheid is.

Wat is vaak het geheim achter opgewekte evenwichtigheid en een algemeen gevoel van welbehagen? Meditatie! Want zo voelt men zich als het hoofd een moment leeg is, als de voortdurende stroom van gedachten een moment tot stilstand komt. En meditatie kan de stroom dopaminen die dat geluksgevoel veroorzaken verhogen zonder de extra calorieën van bijvoorbeeld chocola.

Amerikaanse neuropsychologen hebben in een uitgebreide studie ontdekt dat regelmatige meditatie in de hersenen te zien is: er spelen zich meer activiteiten af in de linker hersenhelft. En dit is precies het gebied waar ‘negatieve’ gevoelens in toom worden gehouden, en dat zorgt voor een opgewekt gevoel van evenwichtigheid. Wat tot de conclusie leidt dat geluk iets is dat men kan leren, zoals het bespelen van een muziekinstrument. Natuurlijk is na een of twee keer nog niet veel veranderd, maar de stilte die dan al wordt ervaren geeft een motivatie en smaakt naar meer. Al na een paar keer proberen krijgt men een indruk van de mogelijke harmonie tussen lichaam en geest, tussen binnen en buiten.

In deze nieuwe editie tref je meditaties aan die er voorheen niet in stonden, ook omdat sommige technieken ontwikkeld werden nadat de eerste editie was verschenen.
En er zijn nieuwe hoofdstukken bijgekomen, zoals:
‘Laat dood en sterven los.’
‘Kinderen en meditatie.’
‘Het gebruik van muziek bij meditaties.’
‘Omgaan met gevoelens.’
Ongeacht welke techniek je kiest – Osho komt altijd terug op het proces van oplettendheid, van getuige-zijn.

‘Alles wat je met oplettendheid doet is meditatie.
Het gaat niet om de handeling, maar om de hoedanigheid
die je aan je handeling toevoegt.’

Inhoud
Voorwoord bij de nieuwe editie

DEEL I: OVER MEDITATIE
1. Wat is meditatie?

2.
Misverstanden over meditatie

3.
Heilzame werkingen van meditatie
Stilte
Sensitiviteit
Liefde
Compassie
Vreugde
Intelligentie
Alleen zijn
Individualiteit
Creativiteit

4. De wetenschap van meditatie
Experiment
Meditatie en technieken
Inspanning
Eenvoud
Begrijp de techniek
De juiste methode slaat aan
Wanneer laat je de methode los
Meer dan wetenschap

5. Tips voor mediterenden
Voorbereiding: ruimte, plek, houding, gemak
Beweging en schoonmaak
Drie belangrijke punten
Speelsheid
Geduld
Wees niet doelgericht
Geniet

6. Obstakels bij het mediteren
Het ego
De mind en zijn trucjes
Oordelen

7.
Vragen over meditatie
Geniet de getuige ooit van het leven?
Hoe kan ik de donkere kant van mijn mind accepteren?
Wat moet ik doen als het pijn doet?
Mijn mind is aan het hollen, ben ik mijn tijd aan het verknoeien?
Mijn getuige knippert: dan weer aan, dan weer uit, wat betekent dit?
Kunnen geavanceerd technische instrumenten echt helpen bij meditatie?
Is dit echt of verbeeld ik het mij?
Hoe kan ik tijdens werk bewust zijn?
Is het voldoende prachtige ervaringen te hebben?
Hoe leer ik gadeslaan?
Is er nog iets anders te doen behalve getuige-zijn?

8. OSHO Actieve Meditaties
Waarom actieve meditatie?
Waarom muziek gebruiken?

OSHO Dynamische Meditatie
OSHO Koendalini Meditatie

OSHO Nadabrahma Meditatie
OSHO Nadabrahma voor paren

OSHO Nataraj Meditatie
Meer
OSHO Actieve Meditaties

9. OSHO Lezingen: stilte gedeeld door woorden

Het gebruik van techniek

Het doel

Hoe te luisteren


10.
OSHO Avond Meditatiebijeenkomst


11.
OSHO Meditatieve Therapieën

OSHO Mystic Rose

OSHO Geen-mind

OSHO Born Again

OSHO Jezelf de Vergeten Taal Herinneren van

Praten met je Lichaam


12. Adem meditaties

OSHO Vipassana Meditatie

Het interval in de ademhaling gadeslaan

Het interval gadeslaan terwijl je onder mensen bent

Ademen vanuit je voetzolen

Een experiment met eenentwintig dagen

in afzondering en stilte


13. Chakra meditaties

OSHO Chakra Breathing Meditatie

OSHO Chakra Sounds Meditatie

OSHO Gebedsmeditatie

OSHO Mahamudra Meditatie


14. Hart meditaties

OSHO Hart Meditatie

Van het hoofd naar het hart

Een hart vol vrede


15. Centering Meditaties

OSHO Whirling Meditatie

OSHO No-Dimensions Meditatie

Vraag jezelf

De bron van vreugde vinden

Wees onverstoord


16. Meditaties met licht

OSHO Gouden Licht Meditatie

Hart van licht

17. Mediteren in duisternis

Osho Duisternis Meditatie

18. Meditaties met geluid

OSHO Devavani Meditatie

OSHO Nadabrahma Meditatie (zie hfdst 8)

OSHO Nadabrahma voor paren (zie hfdst 8)

OSHO lezingen (zie hfdst 9)

Luisteren vanuit het hart

Aum

Het centrum van geluid


19. De kunst van kijken

OSHO lezingen (zie hfdst 9)

Kijk zonder woorden

Kijk met lege ogen

Voor het eerst zien

Voel het licht terugkomen

20. Meditaties met aanraken

Vederlicht aanraken

Aanraken vanuit het binnenste van je lichaam

Voel de aanraking

Aanraken vanuit het hart


21. Van binnen ruimte vinden

Ga de heldere hemel binnen

Omvat alles

Voel de afwezigheid van dingen

Holle bamboe

De mind leegmaken

OSHO Gibberish Meditatie

OSHO Geen-mind Meditatie (zie hfdst 11)

Dingen eruit gooien

Hoe te stoppen met denken


23. Omgaan met gevoelens

Overdrijf

De uitdaging aangaan

Misère, pijn en lijden begrijpen

Laat misère los

24. Loslaten, dood en sterven

OSHO Nataraj Meditatie ( zie hfdst 8)

Het verleden loslaten

Rond de dag af

Ervaar doodgaan

Laat de dood op een diepe rust lijken


25. Derde oog meditaties

OSHO Gourishankar Meditatie

OSHO Mandala Meditatie

De getuige vinden

Naar het puntje van je neus kijken


26. Gewoon zitten

Zazen

Zo maar stil zitten

In een bus of trein zitten


27. Lachen als meditatie

OSHO Lachmeditatie

OSHO Mystic Rose (zie hfdst 11)

Word wakker, rek je uit en lach

Ga gewoon lachen

Heb een flinke lachbui


28. Maak van slapen een meditatie

Glij meditatief in slaap

Kijk hoe slaap komt en gaat

Volkomen bewust slapen

Als je aan slapeloosheid lijdt

Vergeet slapen


29. Alles kan een meditatie zijn

Lichamelijk werk of oefening

Hardlopen, joggen en zwemmen

Sta gewoon op de aarde

Als je eet, eet dan

Roken

Voeg vreugde toe aan iedere handeling


30. Kinderen en meditatie

Spel meditatie

Wees luidruchtig en dan stil

Van gibberish naar stilte

Voel je een boom en waai

Voorwoord bij de nieuwe editie

Waar gaat dit boek over?
Dit is een praktisch meditatie handboek en een steun bij de introductie van Osho’s meditaties. Het is een selectie van wat Osho in zijn vele lezingen zegt over het proces van in meditatie gaan en het verdiepen daarvan. Sommige technieken die hier gepresenteerd worden, vereisen dat je er tijd voor uittrekt, terwijl andere meditatie integreren in je dagelijkse activiteiten.

Toen de eerste editie van dit boek was voltooid, ondersteunde Osho het idee om het zijn belangrijkste meditatie handboek te laten worden. Het boek bevat een grote verscheidenheid aan meditatietechnieken, waarvan Osho er een aantal heeft ontwikkeld tot aan letterlijk zijn laatste dag op aarde. Het is een van de populairste boeken van Osho geworden, en het is al in meer dan dertig talen vertaald.

Wat is er veranderd?
In deze nieuwe editie tref je meditaties aan die er voorheen niet in stonden, terwijl sommige werden ontwikkeld nadat de eerste editie was verschenen. Van bijzondere betekenis is de Osho Avond Meditatie die het hoogtepunt van de dag is in het Osho International Meditation Resort. Het is een meditatie die Osho voor iedereen aanbeveelt die in zijn methoden geïnteresseerd is.

De eerste editie bevatte veel meditaties uit Osho’s Boek der Geheimen, waarin Osho de 112 aloude meditatiemethoden van de Vigyan Bhairav Tantra toegankelijk maakte voor de moderne mens. Nu het Boek der Geheimen op eigen kracht een wereldwijd succes is geworden en in vele talen beschikbaar is, hebben we in deze nieuwe editie iets van die vorige inhoud weggelaten. Dit heeft ons in staat gesteld aanvullende meditaties te introduceren uit andere Osho bronnen.

Gedurende de laatste jaren heeft Osho International Foundation het allesomvattende project op zich genomen om terug te gaan naar de oorspronkelijke geluidsweergaves en opnamen, en de redactie van destijds te controleren.

Dit heeft het mogelijk gemaakt om geciteerde teksten te corrigeren en te herzien. Niet eerder gepubliceerde teksten zijn beschikbaar gekomen en nieuwe aanvullende gegevens zijn opgenomen bij sommige meditaties, in het bijzonder vanuit het toenemend aantal vertalingen van Osho’s lezingen in het Hindi.

We hebben de feedback en de vragen beantwoord van mediterenden en van de Osho meditatiebegeleiders overal in de wereld. We hebben ook de onderwerpen geanalyseerd waarnaar gezocht is op osho.com. Dit heeft geleid tot de toevoeging van een uitgebreid hoofdstuk: ‘Laat dood en sterven los,’ van een nieuw hoofdstuk: ‘Kinderen en meditatie,’ en van een gedeelte over het gebruik van muziek voor verschillende meditatietechnieken.
Na in de media gekeken te hebben naar actuele lifestyle aangelegenheden, is besloten een meditatietechniek over eten toe te voegen, een uitgebreid gedeelte over lichamelijk werk en oefening, en een nieuw hoofdstuk: ‘Omgaan met gevoelens.’

Hoe we weergeven wat Osho’s woorden zijn, en wat redactionele tekst
De tekst die weergegeven is in normaal schrift geeft aan dat dit rechtstreekse citaten zijn uit de verzamelde werken van Osho.

De instructies bij de meditaties, en alle redactionele teksten zijn cursief gedrukt, hoewel deze teksten voor zover mogelijk ook Osho’s eigen uitspraken bevatten.

Heel af en toe zijn in de instructies zijn woorden weergegeven met aanhalingstekens om er de nadruk op te leggen.

Hoe dit boek te gebruiken
De tekst is verdeeld in twee delen. Het eerste deel gaat over meditatie, en het tweede deel bevat de meditaties zelf. Je kunt de inhoud van deze delen in elke volgorde lezen, of naar je eigen voorkeur heen en terug gaan.

Als je door dit boek gaat, experimenteer dan met de meditaties die je op dit moment aantrekken – en ga er een paar dagen mee door.

Zoals Osho zegt: “We hebben methoden nodig die snel resultaat afwerpen. Als iemand er zeven dagen voor uittrekt, zou hij tegen het einde van die periode moeten beginnen te voelen dat er iets met hem gebeurd is. Hij zou een andere mens moeten worden in die zeven dagen... Daarom zeg ik: begin er vandaag nog mee, en voel het resultaat onmiddellijk.
Wanneer je het gevoel hebt dat je jouw methode hebt gevonden, blijf die dan toepassen totdat je voelt dat je er klaar mee bent. Dan wacht er een andere methode die voor je verdergaande reis bij je past.”

Ongeacht welke activiteit – en er zijn in dit boek zo veel mogelijkheden om mee te experimenteren – Osho komt altijd terug op het proces van oplettendheid, van getuige zijn.

 

OSHO Pareltjes Home OSHO meditatie OSHO boeken

OSHO PUBLIKATIES
Churchillstraat 11, 7091 XL Dinxperlo
tel. +31-(0)315 – 654 737
e-mail: info@osho.nl

© Copyright teksten, foto’s en illustraties van Osho: Osho International Foundation
© Copyright Nederlandse teksten van Osho: Osho Publikaties
Voor informatie over kopiëren/publiceren van teksten van Osho, zie: www.osho.com/copyrights