OSHO ZEN TAROT


mood of the moment:

Kleine arcana

7 van regenbogen:
Geduld - Patience
 

 

Commentaar op de kaart:
Soms kun je alleen maar wachten. Het zaad is gezaaid, de baby groeit in de baarmoeder, de oester bekleedt de korrel zand en maakt er een parel van. • Deze kaart herinnert ons eraan dat het nu tijd is om gewoon alert en geduldig te wachten, meer is niet nodig. De vrouw die hier is afgebeeld laat de juiste instelling zien. Tevreden, zonder een spoor van angst zit ze eenvoudig te wachten. Door alle fasen van de maan heen die boven haar langstrekken, blijft ze geduldig, zo in harmonie met het ritme van de maan dat ze er bijna één mee geworden is. Ze weet dat het nu tijd is om passief te blijven en de natuur op haar beloop te laten. Maar ze is niet slaperig of onverschillig; ze weet dat ze nu voorbereid moet zijn op iets heel belangrijks. Het is een periode vol mysterie, zoals de uren voor zonsopgang. Het is een periode dat je alleen maar kunt wachten.

En Osho zegt:
‘We kunnen niet meer wachten, we zijn vergeten hoe; het is bijna in de vergetelheid geraakt. En wachten op het juiste moment is het kostbaarste dat we hebben. Het hele bestaan wacht op het juiste moment. Zelfs de bomen weten het – wanneer het tijd is om bloesem voort te brengen, en wanneer het tijd is om alle bladeren te laten vallen en zich naakt tegen de hemel af te tekenen. In die naaktheid zijn ze nog steeds mooi, vol vertrouwen wachtend op het nieuwe blad; ze weten dat het oude weg is en dat het nieuwe weldra zal komen, dat er nieuwe bladeren zullen groeien. Wij kunnen niet meer wachten, we willen alles meteen. Dat betekent een groot verlies voor de mensheid...
Als je in stilte wacht groeit er iets in je binnenste – je ware wezen. En op een dag springt het op en vat het vlam. Dan valt je hele persoonlijkheid aan duigen; je bent een nieuwe mens. En deze nieuwe mens heeft gevoel voor ceremonie, deze nieuwe mens kent de eeuwige levensstroom.’

uit het OSHO ZEN TAROT HANDBOEK:
7 van regenbogen / het fysieke:
Geduld - Patience

Als mensen zich op hun innerlijk gaan richten, vormt ongeduld hun grootste barrière. Oneindig geduld is nodig. Het kan het eerstvolgende moment gebeuren maar oneindig geduld is nodig.

Er is een zen-uitspraak die zegt: ‘Haast je langzaam.’ Dat is juist! Haast je, dat is goed, omdat je zult sterven, het leven is kort – haast je in die betekenis. Maar als je innerlijk te gehaast bent, loop je het mis, omdat je dan veel te snel conclusies trekt, nog voordat je ogen zijn gewend geraakt. Trek niet te snel conclusies.

Haast je langzaam. Wacht gewoon! Ga zitten en wacht. Langzamerhand klaart een nieuwe wereld van het onzichtbare op, komt ze naar je toe. Je raakt erop afgestemd, dan kun je de harmonie horen, de melodie; de stilte laat haar eigen muziek horen. Ze is er altijd, maar ze is zo stil dat goed geoefende oren nodig zijn. Ze heeft niets van lawaai, ze is als stilte. Het geluid binnen in je is als stilte, de vorm vanbinnen is als het vormloze. Vanbinnen bestaat er geen tijd en geen ruimte en alles wat je kent bevindt zich of in de ruimte of in de tijd. Voorwerpen bevinden zich in de ruimte, gebeurtenissen spelen zich af in de tijd en onze natuurkundigen zeggen dat die twee geen twee zijn; zelfs tijd is gewoon een vierde dimensie van ruimte.

Jij kent alleen tijd en ruimte, de wereld van dingen en gebeurtenissen. Je kent niet de wereld van het zelf dat getuige is. Die ligt voorbij die twee, ze is niet onderhevig aan de beperkingen van ruimte en ook niet van tijd. Daar vind je duur zonder tijd, daar is ruimte maar zonder enige hoogte, lengte en breedte. Het is een totaal andere wereld. Je zult erop afgestemd moeten raken, dus wees niet ongeduldig – ongeduld is de grootste belemmering. Ik heb gemerkt dat als mensen zich op het innerlijke gaan richten, ongeduld hun grootste belemmering is. Oneindig geduld is nodig. Het kan het eerstvolgende moment gebeuren maar oneindig geduld is nodig.

Als je ongeduldig bent, gebeurt het misschien vele levens niet, omdat juist het ongeduld je niet de rust, de kalmte geeft, waar Jezus over spreekt. Zelfs als je iets verwacht, is dat al een verstoring. Als je denkt dat er iets gaat gebeuren, iets buitengewoons, dan zal er niets gebeuren. Als je afwacht in de verwachting dat er een verlichting gaat plaatsvinden, loop je het mis. Koester geen verwachtingen. Alle verwachtingen horen bij de wereld van de dood, de dimensie van tijd en ruimte.

Bij het innerlijk hoort geen enkel doel. Er voert geen weg heen, behalve die van wachten met oneindig geduld. Jezus heeft gezegd: ‘Kijk en wees geduldig.’ En op een dag ben je plotseling verlicht. Op een dag, wanneer de juiste afstemming er is, wanneer je ervoor klaar bent, ben je plotseling verlicht. Alle duisternis verdwijnt, je bent vol van leven, eeuwig leven, dat nooit sterft.

Geduld is heel alert, geduld is heel actief, geduld is vol vertrouwen. Als je op iemand wacht – een vriend zal langskomen – zit je misschien vlakbij de deur en je bent erg opmerkzaam, alert. Elk geluid op de weg, elke auto die voorbijkomt en onmiddellijk ga je kijken of die vriend misschien aangekomen is. De wind die de deur beweegt en je bent plotseling alert: misschien heeft hij wel geklopt… Dode bladeren in de tuin die her en der bewegen en je komt naar buiten: misschien is hij wel gekomen… Zo actief is geduld. Het is een afwachten. Het is niet saai, het heeft grote uitstraling. Het is niet onbewust, het is niet als een toestand van verdoving. Het is als een vlam die helder brandt. Je wacht af. Je kunt oneindig afwachten, maar je wacht, vol vertrouwen, actief, alert, waakzaam.

Je kunt dingen niet dwingen te gebeuren voordat de tijd ervoor rijp is. Als het lente wordt staat alles in bloei, maar je kunt de lente niet dwingen. Het gaat regenen, wolken bedekken de hemel, de aarde hoeft geen dorst meer te lijden – maar je kunt het niet dwingen, je moet geduld hebben. En dit is het mooie, dat naarmate je geduldiger bent de lente sneller komt. Als je volkomen geduldig kunt zijn, kan de lente er nú, op dit moment, zijn.

Je aandrang maakt het je moeilijk, omdat hij je steeds meer in verwarring brengt, steeds rustelozer maakt, steeds meer gehaast. Ik kan het begrijpen; de hele Westerse traditie heeft je maar één ding geleerd en dat is haast.
 
Iedereen probeert zo snel mogelijk rijk te worden en als je snel rijk wilt worden moet je niet terugschrikken voor immorele middelen, zoals geld verdienen met de verkoop van heroïne. Alle Westerse godsdienstige leiders zijn tegen verdovende middelen maar ze begrijpen niet dat door de idee van haast, iedereen erg snel moet zijn… en miljoenen wedijveren om dezelfde positie. Natuurlijk is er competitie, is er jaloezie, is er geweld. Het doet er niet toe, middelen doen er niet toe als het doel maar snel bereikt wordt en dat doel is ofwel een machtige positie ofwel wereldberoemd worden ofwel het bezit van alle mogelijke rijkdommen.

Maar bomen groeien niet uit ongeduld. Ze bewegen met een gratie, met geduld, met vertrouwen. Haast bestaat alleen in je denken, nergens anders. Als je werkelijk in vrede en vreugde wilt leven, moet je je oude gewoonte van dingen vlug en snel te willen bereiken, afleren.

Als het zo snel moet, roept dat natuurlijk de vraag op: ‘Hoe?’ Als snelheid geboden is, moet de technologie dat mogelijk maken. ‘Hoe’ betekent technologie. Meditatie is geen bijproduct van enige technologie. Ze heeft geen enkele technologie nodig. Ze heeft geen enkel ‘hoe’ nodig. Ze heeft enkel ‘nu’ nodig.

En in meditatie ga je nergens heen. Je bent gewoon hier, ontspannen, volkomen gecenterd in jezelf. Alles stopt. Hiervoor is geen ‘hoe’ vereist.

Ons woord voor een zieke, patiënt, is prachtig. Het betekent dat geduld (patiëntie) nodig is; je moet afwachten. In feite is het de taak van de dokter de patiënt te helpen geduldig te zijn. Door medicijnen te geven wordt hij bemoedigd. Hij denkt: ‘Er wordt nu iets aan me gedaan en ik zal gauw beter zijn.’ Hij wordt geholpen om af te wachten. De dokter kan niets anders doen. Daarom werken zoveel ‘geneeswijzen’ – homeopathie, allopathie, ayurveda. Zo heb je duizenden geneeswijzen die werken, zelfs natuurgeneeskunde werkt. Natuurgeneeskunde houdt in dat je niets of nauwelijks iets doet. De natuur doet zelf het werk.

 

 OSHO PUBLIKATIES
 Vianenstraat 48, 1106 DD  AMSTERDAM, Nederland
 Tel.: (+31-0)20-6969 372 Fax: (+31-0)20-6915 642
 e-mail: info@osho.nl

 
© Copyright teksten, foto’s en illustraties van Osho: Osho International Foundation
 © Copyright Nederlandse teksten van Osho: Osho Publikaties
Voor informatie over kopiëren/publiceren van teksten van Osho, zie: 
www.osho.com/copyrights